De preventiewerkers van Indigo verslavingspreventie zijn de eersten in Nederland die door vloggen jongeren wil bereiken over de risico’s van verslaving.
Het project loopt gedurende het jaar 2016 en beperkt zich voor nu tot het thema ‘alcohol’. Als het vloggen succesvol is, gaan ze de onderwerpen uitbreiden met o.a. genotmiddelen, gamen en social media. Het vloggen is mede mogelijk gemaakt door de Zeeuwse jeugd en alcoholcampagne ‘Laat ze niet (ver)zuipen’.
Leefwereld van jongeren Preventiewerkers Peter van der Zaag en Leo de Pan proberen in de leefwereld van de jongeren te kruipen en maken videovlogs over de risico’s van alcohol. Niet alleen de risico’s komen aan de orde, ook is er aandacht voor het neerzetten van de norm: geen alcohol onder de 18. De vlogs worden opgenomen binnen scholen en jongerencentra. Jongeren worden gevraagd mee te doen in de video’s om het bereik onder hen te vergroten. Later komen er ook professionals aan het woord die de risico’s van alcoholgebruik door jongeren kunnen verduidelijken.
Dronken op de fiets De allereerste vlog ging over rijden onder invloed van alcohol. Met een promillagebril op stapten jongeren en een jongerenwerker op een zogeheten duofiets. De bril simuleert dronkenschap zodat de deelnemers konden ervaren hoe het is om dronken aan het verkeer deel te nemen. Met deze ervaring rijker geven de jongerenwerker en jongeren een duidelijke boodschap af in de video.
Nieuwsgierig geworden? Check snel indigo.opstraat TV op Youtube. Vergeet niet jezelf te abonneren, en like vooral de filmpjes door op het duimpje te klikken. Omroep Zeeland was ook nieuwsgierig en maakte onderstaande reportage over het vloggen van Indigo.
PS. Wat is vloggen? Het woord vlog is een afkorting voor video blog. Het is een variant op de normale blog. Een blog bestaat voornamelijk uit tekst, een vlog uit videobeelden. Het vloggen is in opmars geraakt sinds het door de toenemende snelheid van computers en internet mogelijk is om videobestanden te verspreiden via internet.